Історія публіцистики українського підпілля була предметом вивчення Т.Андрусяка, І.Гулика, Г.Дем’яна, Г.Дичковської,
І.Дмитріва, М.Нагірняка, Ю.Киричука, О.Панченка, П.Потічного, А.Русначенка та
ін.
Маловідомі публіцисти: Д.Шахай,
М.Вировий, О.Горновий І.Сагайда, А.Ковач, Р.Паклена (Р.Млиновецький) та ін. Їх
статті були надруковані в таких офіційних органах як „Ідея і Чин” (ОУН) та
„Бюлетень УГВР”. Це означало, що твори відображали позицію усього визвольного
руху на Україні. Дуже часто вони були складовими вишкільних програм для діячів
ОУН та УПА.
Д.Шахай (Й.Позичанюк) у
статті „Тактика щодо російського народу” (1943р.), що була меморандумом,
призначеним для керівних кадрів підпілля, писав: „Правильна і спритна політика
щодо російського народу мусить базуватися на засаді: ми переслідуємо мету не
конструктивну щодо російського народу, а
деструктивну щодо більшовицької московської імперії, в розвалі якої
російський народ мусить відіграти свою історичну роль”. Автор мав на увазі, що
основний погляд визвольного руху спрямований не на росіян, а на повалення
Радянського Союзу. Стаття цінна тим, що тут автор намагався пояснити потребу
та причини саме такого, а не іншого
ставлення до росіян. Публіцист зазначив, що ОУН повинна спрямувати ідеологію та
методи більшовиків проти них самих і використовуючи численні протиріччя та
розбіжності між їхніми гаслами та практикою, мобілізувати найширші маси,
насамперед російські, проти злочинного режиму. Д. Шахай вважав за цілком
можливе підняти російський народ на боротьбу з більшовизмом, оскільки мета ОУН
та УПА не ліквідація Росії і культури народу, а тотального більшовицького
режиму, більшовицької культури, червоного Кремля як організатора й керівника
грандіозної імперіалістичної машини.
Однією з основних праць підпільної
публіцистики, яка теж розкриває дану проблему, є стаття М. Вирового (М. Прокоп)
„Україна і Росія” (1943р.). Автор не відступає від виробленої та втіленої в
документах ОУН і працях інших публіцистів концепції. Проте, він вважає, що
московський імперіалізм є ворожий Україні не тільки тому, що він заперечує
право її народу на власне державне життя, але також тому, що споконвічно несе неволю, розклад, економічну
експлуатацію тощо. І що це лежить в його природі. На його думку, московський імперіалізм хотів би зробити з України
європейську Індію, а народ обернути в рабів. Тому боротьба з ним, з
усіма його політичними й культурними
впливами — це неодмінна передумова перемоги.
Помітно, що автор слушно розглядає ставлення Росії до України як виключно
вороже та з однією метою – підкорення. М.Вировий
переконаний, що усвідомлення цих фактів мусить лягти в основу політичної
свідомості українського народу.
С.Бандера у статті
„Українська національна революція, а не тільки протирежимний резистанс” з
притаманною йому рішучістю чітко зазначає, що українську національно-визвольну
революцію слід оцінювати як продовження історичної боротьби України з Москвою і
не лише більшовицькою. Він не погоджувався з думкою, що більшовизм і російський
імперіалізм відділені від російського народу, який нібито їх не підтримує, а,
навпаки, хоче повалити. Бандера був переконаний: боротьба за незалежність
України – це боротьба з Росією, з загарбницьким імперіалізмом, який притаманний
російському народові протягом усієї його історії, бо на це вказує як стан
політичної думки усіх російських політичних середовищ, так і настрої народних
мас.
Досить оригінальний у
своїх поглядах один з лідерів ЗЧ ОУН С.Ленкавський.
Соборність як мету і засаду
діяльності захищали і відомі публіцисти українського збройного підпілля. Так,
про це писав П. Полтава у статті „Елементи революційности українського
націоналізму”. Він, до речі, розумів ідею Української Самостійної Соборної
Держави не лише як ідею політичного визволення, але також як „ідею соціального
визволення, як ідею такого суспільно-економічного ладу в Україні, при якому не
існуватиме експлуатації людини людиною і буде побудовано безкласове
суспільство”. До речі, поява в лексиконі публіцистики українського збройного
підпілля гасел-постулатів, що ними широко послуговувалася радянська пропаганда
(„експлуатація людини людиною”, „безкласове суспільство” як мета тощо) лише
частково свідчить про теоретичні пошуки політичної думки підпілля, скорше це
можна розцінювати і як пропагандистський прийом, оскільки П. Полтава, як і інші
публіцисти, звернувся до широкої аудиторії, серед якої були вже і „радянські
люди”, які в умовах більшовицького режиму прожили майже три десятиріччя (статтю
вперше було надруковано в теоретичному органі ОУН, у журналі „Ідея і чин” у
1946 р.).
Комментариев нет:
Отправить комментарий